PODZIEL SIĘ
Pininfarina

Włoski projektant prawdopodobnie zbuduje ze wsparciem indyjskiego giganta pierwszy pojazd elektryczny w swojej historii.

Podczas rozgrywających się mistrzostw FIA Formula E, szef indyjskiego koncernu Mahindra zdradził plany na przyszłość. – Naszym zdaniem Pininfarina to marka sama w sobie. Nie zadziera się z czymś co działa. Wśród aspiracji Pininfariny, która jest częścią grupy Mahindra, stanowią nie tylko projekty dla naszych marek, ale także zaprojektowanie własnego samochodu. Czegoś, co firma nigdy nie zrobiła do tej pory – komentuje Anand Mahindra w trakcie imprezy.

Mahindra to indyjski koncern motoryzacyjny, który powstał ponad 70 lat temu. Do dziś tworzy różnego rodzaju samochody użytkowe, przede wszystkim SUV-y, pick-upy i auta terenowe. W Indiach wyprodukował nawet wspólnie z Renault model Logan, przeznaczony na wymieniony rynek. Mahindra w grudniu 2015 roku sfinalizowała transakcję zakupu włoskiego studia projektowego Pininfarina. Teraz pod skrzydłami nowego właściciela, Włosi wyprodukują swój pierwszy samochód elektryczny. Mahindra jest także od 5 lat właścicielem południowokoreańskiego koncernu SsangYong. Z kolei z wypowiedzi innego z szefów indyjskiego koncernu wynika, że będzie celować w najbardziej rozwijające się segmenty motoryzacyjne. W planach są SUV-y oraz auta elektryczne.

Kontynuujemy inwestycje w produkty. Mamy nową platformę od kilkunastu miesięcy, a za rok będzie dostępna jeszcze nowsza. Skupiamy się na SUV-ach. Chcemy rozwijać naszą obecność w Europie Zachodniej i Wielkiej Brytanii w wielkim stylu. W tej chwili SsangYong tworzy około 150 tys. nowych aut w roku, co jest wystarczające. Chcemy jednak w ciągu pięciu lat budować 250-300 tys. jednostek – komentuje Dr Pawan Goenka, który nadzorował stworzenie pierwszego elektrycznego auta marki SsangYong dla Mahindry. Mowa o modelu e2o, który powstał kilka lat temu i był dostępny między innymi w Wielkiej Brytanii. To małe miejskie autko przypominające Smarta lub Volkswagena up!.

W ciągu kolejnych lat Mahindra oraz SsangYong mają dzielić się zdobyczami technicznymi począwszy od silników, po skrzynie biegów i platformy. Do tego procesu będzie włączona wspomniana wcześniej Pininfarina, która zaprojektuje pojazd elektryczny pod własną marką. Biorąc pod uwagę wcześniejsze doświadczenie włoskiego projektanta (Pinifarina odpowiada między innymi za takie modele jak: Peugeot 205, Fiat Coupe, Ferrari F40, Honda NSX, Ford Focus, Alfa Romeo GTV, Ferrari Enzo, Ferrari 458 Italia, Maserati Quattroporte czy Jaguar XJ), wygląd auta powinien zaskoczyć i pozytywnie wyróżnić się wśród konkurencji. Będzie też prawdopodobnie pozycjonowany bardziej w segmencie aut luksusowych niż tańszych samochodów przeznaczonych dla mas. Jest to najbardziej realny scenariusz, ponieważ jeszcze w tym roku podczas targów w Genewie Pininfarina pokazała projekt sportowego auta elektrycznego (zdjęcie powyżej). Było to już po przejęciu firmy przez koncern Mahindra.