PODZIEL SIĘ
Skoda Kodiaq

Skoda zaprezentowała najnowszy model o nazwie Kodiaq. To pierwszy duży SUV tego producenta, który ma wiele zadatków na hit sprzedaży.

Kilka dni temu w Berlinie miała miejsca premiera Skody Kodiaq. Zorganizowane z dużym rozmachem wydarzenie, pozwoliło na bliższe zapoznanie się z nowym modelem czeskiego producenta. Skoda Kodiaq będzie dostępna w sprzedaży na początku przyszłego roku.

Stylistycznie auto bardzo dobrze wpisuje się w całą gamę modelową Skody – mając charakterystyczne i lekko sportowe przetłoczenia. Z przodu znajdziemy szeroki grill oraz płaskie reflektory o klinowym kształcie. W widoku bocznym duży rozstaw osi i krótkie zwisy wskazują na przestronne wnętrze. W istocie tak powinno być. Auto ma aż 4,70 metra długości – to co prawda mniej o około 100 mm od Volkswagena Touarega oraz Porsche Cayenne (rozstawem osi też nieznacznie przegrywa z droższą konkurencją), ale za to Skodzie udało się wygospodarować znacznie większy bagażnik. Ten ma aż 720 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy, można go powiększyć do 2065 litrów. Dla porównania najnowszy Touareg pomieści 697. Skoda zapewnia, że model Kodiaq ma największy kufer ze wszystkich dużych SUV-ów dostępnych na rynku.

Model bazuje na modułowej koncepcji budowy samochodu z poprzeczną zabudową silnika z przodu (MQB) koncernu Volkswagen. SUV z podstawowym silnikiem TSI i przednim napędem waży w stanie gotowym do jazdy (bez kierowcy) tylko 1.452 kg, z 1.4 TSI i napędem 4×4 waży 1.540 kg. Długość wnętrza modelu Skoda Kodiaq wynosi 1.793 mm, szerokość na wysokości łokci z przodu 1.527 mm i z tyłu 1.510 mm. Wysokość przestrzeni w linii głowy z przodu wynosi 1.059 mm i z tyłu 1.015 mm. Miejsce na kolana z tyłu mierzy do 104 mm.

Duże, okrągłe przyrządy wskazówkowe są precyzyjnie i jasno oznaczone. Kierownica jest dostępna w wielu różnych konfiguracjach, także z możliwością podgrzewania. Opcjonalna trójstrefowa klimatyzacja Climatronic, która ma dodatkowy panel obsługowy z tyłu samochodu, jest kolejnym elementem, który zwykle znaleźć można w wyższych klasach samochodów. Elektromechaniczny hamulec postojowy włącza się przyciskiem.

Silniki

Na początku sprzedaży Skody Kodiaq paletę silników tworzy pięć jednostek: trzy silniki TSI i dwa TDI. Silniki te mają pojemność skokową 1,4 i 2,0 litry, rozpiętość mocy sięga od 92 kW (125 KM) do 140 kW (190 KM). Zarówno silniki benzynowe jak i wysokoprężne mają bezpośredni wtrysk paliwa, są turbodoładowane i spełniają normę czystości spalin Euro 6. We wszystkich silnikach funkcja Start-Stop, odzysk energii hamowania i wysokosprawna regulacja temperatury zapewniają małe zużycie paliwa mimo dużej mocy jednostkowej.

Silnik 2,0 TDI występuje w dwóch wersjach mocy. W podstawowej ma moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 340 Nm. W wersji o większej mocy osiąga 140 kW (190 KM) i 400 Nm. Podstawowy TDI zużywa na 100 km średnio 5,0 litrów oleju napędowego (131 g CO2/km). Mocniejszy diesel rozpędza duży SUV od zera do 100 km/h w 8,6 sekundy i pozwala osiągnąć prędkość 210 km/h.

Skoda Kodiaq wnętrze

Paletę silników benzynowych tworzą dwa 1,4 TSI i jeden 2,0 TSI. Kompaktowy czterocylindrowiec w podstawowej wersji rozwija moc 92 kW (125 KM) i moment obrotowy 200 Nm. Jego zużycie paliwa według NEFZ wynosi 6,0 litrów na 100 km, co odpowiada emisji CO2 140 g/km. W silniejszej wersji silnik 1,4 TSI osiąga 110 kW (150 KM) i 250 Nm; technika ACT (Active Cylinder Technology) przy małym obciążeniu i małej prędkości obrotowej odłącza drugi i trzeci cylinder. W największej mocy silniku benzynowym, 2,0 TSI, nowy sposób spalania mieszanki umożliwia uzyskanie dużej sprawności. Jego moc wynosi 132 kW (180 KM), moment obrotowy 320 Nm.

Przeniesienie napędu

Skoda Kodiaq może być wyposażone w różne skrzynie biegów. Zależnie od silnika do dyspozycji jest sześciostopniowa ręczna skrzynia biegów oraz sześcio- lub siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów DSG.

Nowa 7-stopniowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem ma w Skodzie swą premierę. Jest to skrzynia biegów, która została zaprojektowana dla silników o dużej mocy i momencie obrotowym do 600 Nm. Skrzynia biegów DSG ma bardzo zwartą budowę i umożliwia szybką i komfortową zmianę biegów.

Kierowca może korzystać z automatycznej zmiany biegów D i S albo samemu zmieniać biegi dźwignią sterującą lub manetkami przy kierownicy. Gdy w opcjonalnym wyborze trybów jazdy, Driving Mode Select, zostanie wybrany tryb Eco, włącza się funkcja jazdy wybiegiem: gdy przy prędkości jazdy ponad 20 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, rozłącza się napęd – Skoda Kodiaq jedzie rozpędem.

Oba silniki o największej mocy – TDI 140 kW (190 KM) i TSI 132 kW (180 KM) – występują w połączeniu z 7-stopniową skrzynią biegów DSG i napędem na cztery koła. Ta kombinacja jest nowością w Skodzie. Do silnika 1,4 TSI 110 kW (150 KM) z napędem na cztery koła można zamówić ręczną 6-stopniową skrzynię biegów lub 6­-stopniową DSG, wersja z przednim napędem jest połączona z 6-stopniową skrzynią biegów DSG. Podstawowy silnik wysokoprężny z napędem 4×4 jest oferowany z 6­-stopniową ręczną skrzynią biegów lub z 7-stopniową DSG, wersja z przednim napędem tylko z 7-stopniową DSG. Podstawowy silnik TSI występuje w połączeniu z ręczną 6-stopniową skrzynią biegów i przednim napędem.

Skoda Kodiaq ekran multimedialny

Nowa 7-stopniowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem ma w Skodzie swą premierę. Jest to skrzynia biegów, która została zaprojektowana dla silników o dużej mocy i momencie obrotowym do 600 Nm. Skrzynia biegów DSG ma bardzo zwartą budowę i umożliwia szybką i komfortową zmianę biegów.

Kierowca może korzystać z automatycznej zmiany biegów D i S albo samemu zmieniać biegi dźwignią sterującą lub manetkami przy kierownicy. Gdy w opcjonalnym wyborze trybów jazdy, Driving Mode Select, zostanie wybrany tryb Eco, włącza się funkcja jazdy wybiegiem: gdy przy prędkości jazdy ponad 20 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, rozłącza się napęd – Skoda Kodiaq jedzie rozpędem.

Oba silniki o największej mocy – TDI 140 kW (190 KM) i TSI 132 kW (180 KM) – występują w połączeniu z 7-stopniową skrzynią biegów DSG i napędem na cztery koła. Ta kombinacja jest nowością w Skodzie. Do silnika 1,4 TSI 110 kW (150 KM) z napędem na cztery koła można zamówić ręczną 6-stopniową skrzynię biegów lub 6-­stopniową DSG, wersja z przednim napędem jest połączona z 6-stopniową skrzynią biegów DSG. Podstawowy silnik wysokoprężny z napędem 4×4 jest oferowany z 6-­stopniową ręczną skrzynią biegów lub z 7-stopniową DSG, wersja z przednim napędem tylko z 7-stopniową DSG. Podstawowy silnik TSI występuje w połączeniu z ręczną 6-stopniową skrzynią biegów i przednim napędem.

Źródło: Skoda

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułToyota C-HR ląduje w polskich salonach
Następny artykułPeugeot 5008 – całkowita zmiana z minivana w SUV-a
Robert Ocetkiewicz
Od wielu lat pasjonat motoryzacji. Pomysł na stworzenie serwisu o tej tematyce zrodził się w jego głowie już dawno, ale dopiero w 2011 roku znalazł czas, aby się temu poświęcić. Data 4 sierpnia została więc u niego zapisana w kalendarzu jako początek czegoś nowego i przygody, która ma nadzieję zaowocuje dobrymi tekstami i sporym gronem wiernych czytelników.
  • Ametyst

    Ależ to brzydkie 🙁 No i niestety nie kupię nic od grupy Volkswagena po tym, jak oszukali mnie na Passacie z silniekiem diesla, którego nawet nie potrafią naprawić a z tego co piszą na forum Skody to nie ma nawet po naprawie poprawy a jest gorzej i jakieś stuki dochodzą. Firma, która oszukuje, nie zasługuje na to, aby istnieć na rynku. Na Stopvw.pl piszą, że naprawa pogarsza wyniki emisji spalin, więc tym bardziej trzeba uważać.

  • Kolo

    Już większość firm rezygnuje z produkcji SUV po prezentacji kodiaqa, będą teraz robić taczki.