PODZIEL SIĘ
NCAP test
NCAP test

Popularna organizacja, która sprawdza bezpieczeństwo pojazdów, postanowiła przeprowadzić pewien eksperyment, którego efekt jest zaskakujący. 20-letni Rover kontra najnowsza Honda Jazz.

Euro NCAP ma już 20 lat i z tej okazji przygotowało interesujący materiał wideo. W teście zderzeniowym do porównania zostały wzięte Rover 100 z 1997 roku oraz miejska Honda Jazz z 2015 roku. Różnica po zderzeniu z bloczkami jest kolosalna. Widać, że 20 lat w rozwoju motoryzacji w kategorii bezpieczeństwa nie pozostaje bez wpływu.

Jazz i Rover 100 ważą mniej więcej tyle samo. Dostały także do pokonania ten sam dystans przy prędkości około 50 km/h. Jaki był efekt w trakcie zderzenia z bloczkami? W Hondzie uruchomiły się poduszki zarówno dla kierowcy jak i pasażera oraz boczne kurtyny powietrzne w miejscu uderzenia. Napinacze pasów bezpieczeństwa zareagowały tak, aby nie ściskać zbyt mocno klatki piersiowej. Ponadto cała karoseria jest przygotowana w taki sposób, aby w większym stopniu pochłaniać siłę uderzenia. Wszystko przez strukturę nadwozia zwaną ACE, którą Honda rozwija od 15 lat i stosuje ją zarówno w dużych auta jak i małych.

A jak wypadł Rover 100? Na wideo widać, że niemal cała maska składa się, miażdżąc zarówno kierowcę i pasażera. Spore siły działają także na dzieci, które znajdują się z tyłu. Jak podaje Euro NCAP, po takim zderzeniu rodzina w Roverze prawdopodobnie by nie przeżyła. Osoby będące w Jazzie można swobodnie wyciągnąć, otwierając drzwi, które nie uległy dużym uszkodzeniom (dzięki specjalnej konstrukcji auta, cała siła uderzenia skumulowała się na masce a nie kabinie oraz drzwiach). Kierowca i pasażer w Hondzie odnoszą przy takim wypadku niewielkie obrażenia szyi oraz siniaki na klatce piersiowej i nogach.

Ten eksperyment dobitnie pokazuje, ile zmieniło się w kwestiach bezpieczeństwa pojazdów na przestrzeni ostatnich 20 lat. Ciekawe, że w tamtym czasie Rover 100 został bez problemu dopuszczony do ruchu, a jak widać nie poradził sobie nawet w warunkach zderzenia przy stosunkowo niskiej prędkości.

  • Gabrysia Bobak

    nierówni rywale