PODZIEL SIĘ
Audi RS 5

Audi RS 5 Coupé jest pierwszym modelem ze stajni Audi Sport stworzonym według całkiem nowej stylistyki RS.

Projektanci RS 5 Coupé czerpali inspirację z charakterystycznych, sportowych detali wyglądu modelu Audi 90 quattro IMSA GTO. W przodzie nowego Audi RS 5 Coupé dominują masywne wloty powietrza z typowymi dla modeli typu RS kratownicami o strukturze plastra miodu.

Osłona chłodnicy Singleframe jest znacznie szersza i bardziej płaska niż w modelu bazowym. Obok reflektorów znajdują się dodatkowe, boczne wloty i wyloty powietrza. Opcjonalne reflektory diodowe Matrix odróżniają się od standardowych przyciemnioną ramką. Blistry quattro po bokach pojazdu podkreślają poszerzone o 15 mm nadkola.

Audi RS 5

Audi RS 5 Coupe silnik

Zupełnie nowa, opracowana przez Audi jednostka napędowa – 2.9 TFSI V6 biturbo, oferuje 331 kW (450 KM) mocy i maksymalny moment obrotowy 600 Nm (o 170 Nm więcej niż w poprzednim modelu), dostępny jest w szerokim przedziale od 1900 do 5000 obr./min. Topowy model rodziny A5 od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,9 sekundy, a z opcjonalnym pakietem Dynamic, jego prędkość maksymalna podniesiona została do 280 km/h.

Audi RS 5

Dwie turbosprężarki zamontowano centralnie, pomiędzy rzędami cylindrów. By reakcja silnika była jeszcze bardziej spontaniczna, zasysane zarówno do danej turbosprężarki, jak i do komór spalania powietrze, doprowadzane jest tam dwoma osobnymi strumieniami. Nowy proces spalania z centralnym wtryskiem bezpośrednim, tzw. „B-cykle”, oznacza zupełnie nowy pułap oszczędności paliwa pośród modeli typu RS. Skrócona faza sprężania i długa faza rozprężania umożliwia uzyskanie większego stopnia sprężania, a więc lepszą sprawność i większą wydajność silnika. Wg. pomiarów w cyklu NECD, silnik V6 biturbo średnio na 100 km zużywa zaledwie 8,7 l paliwa (197 g CO2 na km). To w porównaniu do modelu poprzedniego wzrost oszczędności o 17 procent. Nowe RS 5 Coupé korzysta przy tym na znacznie zmniejszonej masie pojazdu. Ciężar własny auta wynosi 1655 kg – o 60 kilogramów mniej niż do tej pory. Na życzenie, dach może być zbudowany z tworzyw węglowych, z widoczną strukturą włókien.

Audi RS 5

Moc jednostki biturbo dociera do stałego napędu na cztery koła quattro z międzyosiowym mechanizmem różnicowym, z wykorzystaniem ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic o sportowym charakterze i ze zoptymalizowanymi momentami przełączania biegów. Siły napędowe są dostarczane do poszczególnych osi asymetrycznie – w stosunku 40:60. Dzięki temu, samochód prowadzi się wykorzystując optymalnie jego właściwości trakcyjne oraz zapewniając sobie maksymalne bezpieczeństwo. Na życzenie, Audi Sport montuje sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi.

Audi RS 5

Audi RS 5 Coupe nowa stylistyka

Projektanci RS 5 Coupé czerpali inspirację z charakterystycznych, sportowych detali wyglądu modelu Audi 90 quattro IMSA GTO. W przodzie nowego Audi RS 5 Coupé dominują masywne wloty powietrza z typowymi dla modeli typu RS kratownicami o strukturze plastra miodu. Osłona chłodnicy Singleframe jest znacznie szersza i bardziej płaska niż w modelu bazowym. Obok reflektorów znajdują się dodatkowe, boczne wloty i wyloty powietrza. Opcjonalne reflektory diodowe Matrix odróżniają się od standardowych przyciemnioną ramką. Blistry quattro po bokach pojazdu podkreślają poszerzone o 15 mm nadkola.

Audi RS 5

Oś przednia, to znacznie ulepszona konstrukcja pięciowahaczowa. Z tyłu zaś, również pięciowahaczowa konstrukcja zastąpiła oś z wahaczami trapezowymi montowaną w poprzednim modelu. Zmiana ta korzystnie wpływa na podkreślenie sportowych właściwości pojazdu i na jego zwrotność. Jednocześnie znacznie zwiększył się komfort prowadzenia. Nowe Audi RS 5 Coupé, standardowo wyposażone w sportowe zawieszenie typu RS, jest zawieszone znacznie niżej niż model seryjny. Audi Sport oferuje również sportowe zawieszenie RS plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control (DRC), hamulce ceramiczne i zestrojony specjalnie na potrzeby samochodu typu RS dynamiczny układ kierowniczy. Wykorzystując standardowy system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kierowca może ustawić swoje osobiste, bardziej dynamiczne, bardziej komfortowe lub zupełnie spersonalizowane preferencje dotyczące prowadzenia samochodu.

Od roku 2010, klientom na całym świecie przekazano ponad 13 000 egzemplarzy pierwszej generacji Audi RS 5 Coupé. Nowe Coupé pojawi się w salonach sprzedaży latem 2017 roku.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNowa Toyota Yaris GRMN pierwszy raz w Europie
Następny artykułTesla spaliła się na stacji ładowania
Robert Ocetkiewicz
Od wielu lat pasjonat motoryzacji. Pomysł na stworzenie serwisu o tej tematyce zrodził się w jego głowie już dawno, ale dopiero w 2011 roku znalazł czas, aby się temu poświęcić. Data 4 sierpnia została więc u niego zapisana w kalendarzu jako początek czegoś nowego i przygody, która ma nadzieję zaowocuje dobrymi tekstami i sporym gronem wiernych czytelników.