PODZIEL SIĘ
akcyza od hybryd

Nasz rząd po programie dopłat do samochodów elektrycznych postanowił jeszcze bardziej zatroszczyć się o środowisko. Akcyza od hybryd zostanie zmniejszona o połowę. 

“Rzeczpospolita” poinformowała, że do sejmu trafił projekt grupy posłów z partii rządzącej, dzięki któremu akcyza od pojazdów hybrydowych zostanie zmniejszona. Jeśli rzeczywiście ustawa wejdzie w życie to producenci hybryd dostaną spore udogodnienia. Modele, w których pojemność silnika spalinowego nie przekracza dwóch litrów będą obciążone akcyzą w wysokości zaledwie 1,55 procenta, wcześniej wynosiła ona 3,1 procent. W przypadku pojazdów hybrydowych wyposażonych w potężniejsze silniki do 3,5 litra pojemności będzie wynosiła już 9,3 procent zamiast poprzednich 18,6 procent. Pojazdy, których jednostki napędowe przekraczają 3,5 litra nie zostaną objęte niższą akcyzą.

“Zmiana korzystnie wpłynie na wzrost użytkowania pojazdów niskoemisyjnych i przyczyni się do upowszechnienia i przyspieszenia transformacji rynkowej w kierunku dalszego rozwoju rynku pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, a w konsekwencji ograniczenia emisji szkodliwych substancji i poprawy jakości powietrza w Polsce.” – możemy przeczytać w uzasadnieniu nowelizacji.

Niższa akcyza od hybryd – czyli kto na tym zarobi

Największym beneficjentem nowej ustawy będzie Toyota, która zdecydowanie dominuje w sprzedaży samochodów hybrydowych. Dla przykładu zaledwie w pierwszej połowie bieżącego roku koncern sprzedał 3175 sztuk modelu Corolla, 2635 sztuk C-HR-ów, a także 2346 egzemplarzy RAV4. W rankingu dziesięciu najpopularniejszych samochodów hybrydowych w Polsce Toyota okupuje sześć pozycji, a z należącym do niej Lexusem aż 8.

Na tej ustawie zarobi w pewnie sposób zarówno rząd jak i producenci samochodów hybrydowych. Ci pierwsi takim ruchem pokazują, że zależy im na środowisku. Z kolei koncerny otrzymają sporą ulgę, przez co będą mogły obniżyć koszta swoich pojazdów, bądź też utrzymać je na takim samym poziomie i zwiększyć swoje zyski. Co ciekawe nowelizacja ustawy nie obejmie hybryd typu plug-in, choć one także w dużej mierze mogą dbać o środowisko.

Posłowie uzasadniając projekt nowelizacji twierdzą, że jego wpływ na dochód państwa jest trudny do oszacowania, ale nie powinien wpłynąć na niego negatywnie.

Dokładny wpływ regulacji na dochody budżetu państwa pozostaje trudny do oszacowania. Zakłada się jednak brak wpływu na dochody budżetu

Żeby rzeczywiście ustawa nie miała negatywnego wpływu na budżet państwa, to sprzedaż samochodów hybrydowych musiałaby wzrosnąć dwukrotnie. Czy to możliwe przekonamy się dopiero w najbliższym czasie.