PODZIEL SIĘ
Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa

Co roku na drogach giną tysiące ludzi, a jeszcze więcej zostaje rannych. Unia Europejska postanowiła znaleźć sposób na zredukowanie tych statystyk. Oto Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa, które będą montowane w nowych samochodach.

Statystyki na wszystkich drogach Unii Europejskiej są zatrważające. w ciągu roku ginie na nich 25 tysięcy osób, a ponad 135 tys. jest ciężko rannych. Dodatkowo koszty usuwania skutków wypadków nie należą do najmniejszych i wynoszą dla wspólnoty ponad 100 mld euro. Nic więc dziwnego, że Unia postanowiła znaleźć rozwiązanie tego problemu, zwłaszcza, że co roku bilans ten prezentuje się bardzo podobnie. Parlament Europejski poparł nowe przepisy wprowadzające dziewięć systemów bezpieczeństwa, do wszystkich nowych samochodów, które będą sprzedawane na rynku UE.

Przepisy mają obowiązywać od maja 2022 roku i obejmą następujące systemy bezpieczeństwa:
  • Inteligentne dostosowanie prędkości. System będzie bazował na mapach oraz radarach i będzie wykrywał, jak szybko można jechać na danej drodze. Jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, system poinformuje go o tym, wprowadzając pedał gazu w wibracje.
  • Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon. To znormalizowany interfejs ułatwiający montaż alkomatów blokujących zapłon. Chodzi wyłącznie o ułatwienia w zakresie montażu, a nie wyposażanie samochodów w alkomaty.
  • Monitorowanie senności i uwagi kierowcy. To system analizujący zachowanie kierowcy. Jeśli uzna, że jest on senny lub nie skupia uwagi na drodze, zaproponuje przerwę.
  • Zaawansowany system wykrywania rozproszenia uwagi. To układ, który jest w stanie rozpoznać poziom uwagi wzrokowej, jaki kierowca poświęca sytuacji na drodze i w razie potrzeby ostrzegający kierowcę.
  • Awaryjny sygnał stopu. System poinformuje uczestników ruchu o naszym gwałtownym hamowaniu poprzez pulsowanie świateł stopu.
  • Wykrywanie obiektów przy cofaniu. Będzie to zwykły czujnik parkowania lub kamera cofania.
  • Zaawansowany system hamowania. Automatycznie wykrywa możliwość zderzenia oraz aktywuje układ hamulcowy, aby uniknąć wypadku, bądź zredukować jego skutki
  • System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. To układ uniemożliwiający niezamierzoną zmianę pasa ruchu.
  • Rejestrator danych na temat wypadków. Zbiera dane na temat jazdy, by ułatwić służbom poznanie przyczyn wypadku.

W wyborze systemów bezpieczeństwa Parlament UE kierował się analizą przyczyn wypadków na drogach. Dodatkowo wybrał te, które przy niskim koszcie realnie zwiększą bezpieczeństwo na drogach. Pojawia się także pytanie, jak te systemy bezpieczeństwa wpłyną na koszty nowych samochodów. Według ekspertów ze Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych będzie to niewielka różnica w cenie wynosząca około 70-80 euro. Czyli w przeliczeniu na naszą walutę około 300-400 złotych.