PODZIEL SIĘ
Unimog U 5023

Dwie ciężarówki Unimog U 5023 dokonały prawie niemożliwego i wjechały na szczyt wygasłego wulkanu. Ustanowiły tym samym nowy rekord Guinnessa, którego przez długi czas nikt nie pobije.

Dość nietypowa ekspedycja została przeprowadzona 13 grudnia zeszłego roku. Podczas niej dwie ciężarówki Unimog U 5023 postanowiły wjechać na szczyt najwyższego wulkanu na świecie. Tym samym pobiły rekord Guinnessa w kategorii najwyższego miejsca, do którego udało się dojechać pojazdem czterokołowym. Co ciekawe samym celem ekspedycji nie było zdobycie szczytu, lecz dostarczenie sprzętu radiowego do pobliskiej bazy.

Na szczyt wulkanu

Na czele ekspedycji stanął Matthiasa Jeschke, który niejednokrotnie kierował już ekstremalnymi wyprawami samochodów. Jaschke wraz z dziewięcioma innymi członkami załogi wyruszyli dwoma Unimogami do bazy Amistad mieszczącej się u szczytu Ojos del Salado – najwyższego, wygasłego wulkanu na świecie. Leży on na pustyni Atakama w Andach Środkowych. Sama baza położona jest na wysokości 6100 m n.p.m. Celem ekspedycji było dostarczenie do ośrodka specjalistycznego sprzętu radiowego, umożliwiającego kontakt z innymi bazami na Ojos del Salado oraz ze światem. Po wykonaniu tego zadania ekspedycja postanowiła “wspiąć się” jeszcze wyżej. Ostatecznie wjechali na wysokość aż 6694 m n.p.m. i ustanowili nowy rekord. Przez bardzo długi czas nie zostanie on pobity z dość prozaicznego powodu. Nie ma na świecie wyższego szczytu, na który można wjechać pojazdem czterokołowym.

Niesamowite ciężarówki

Tak jak wcześniej wspominaliśmy, tego niesamowitego wyczynu dokonały pojazdy oznaczone jako Unimog U 5023. Sam pojazd zadebiutował w 1948 r., a jego najnowsza odsłona doczekała się wielu modyfikacji. Ciężarówka została wyposażona w potężne opony oraz specjalne wyciągarki, które mogłyby uratować te ociężałe pojazdy. Dość ciekawą i nietypową modyfikacją jest zamontowanie z przodu pojazdu wysięgników z kołem zapasowym. Gdy zachodzi potrzeba może ono zostać wysunięte do przodu, co zmienia położenia środka ciężkości pojazdu i dociąża przód, co zdecydowanie ułatwia pokonanie stromych podjazdów przez 15-tonowe ciężarówki.

Sercem maszyny jest potężny 5,1- litrowy silnik OM 934 LA. Co ciekawe zapewnia on jedynie 231 KM mocy, lecz oferuje aż 900 nm maksymalnego momentu obrotowego. Ten niepozorny motor współgra z dołączanym napędem na wszystkie koła, ramą drabinową, sprężynami śrubowymi oraz osiami portalowymi. Trzeba przyznać, że takie zestawienie może wzbudzać podziw.

Unimog U 5023