Strefy czystego transportu obowiązują w wielu miastach na świecie, w tym w Warszawie. Już niedługo pojawią się także w innych polskich metropoliach. Warto zatem wiedzieć, na czym polega idea wytyczania takich obszarów i co wiąże się ze zmianami przepisów.
Wszechobecny smog i hałas wydawany przez silniki pojazdów spalinowych coraz bardziej ciążą mieszkańcom dużych miast. Nadmiar samochodów i jednośladów z wysokoemisyjnymi silnikami wpływa też na zdrowie ludzi. Stąd właśnie powstała idea wygradzania stref czystego transportu.
Czym jest strefa czystego transportu?
Strefa czystego transportu to wydzielony przez gminę obszar, po którym mogą poruszać się tylko pojazdy o określonym stanie technicznym. Szczegółowe wymogi określają poszczególne jednostki samorządu terytorialnego. Z tego powodu warunki wjazdu w różnych miastach są odmienne.
Docelowo po strefach czystego transportu będą mogły poruszać się pojazdy wyposażone w bezemisyjne jednostki napędowe. Do tej grupy należą m.in. samochody i jednoślady elektryczne. W przyszłości, gdy staną się popularniejsze, dołączą do tego grona maszyny wyposażone w silniki wodorowe.
Obecnie nie ma jeszcze możliwości ograniczenia stref czystego transportu do pojazdów elektrycznych i wodorowych. W najbliższych latach we wszystkich gminach w Polsce będzie obowiązywał stan przejściowy. Oznacza to, że na wyznaczony teren wjadą auta i jednoślady spalinowe, które spełniają określone normy emisji spalin.
Kto może wjechać do strefy czystego transportu?
Funkcjonowanie strefy czystego transportu można prześledzić na przykładzie Warszawy. Stołeczny ratusz jako pierwszy w Polsce wydzielił tego rodzaju obszar w centrum miasta. Od 1 lipca 2024 roku jest nim większość dzielnicy Śródmieście oraz fragmenty przylegających do niej terenów.
Zgodnie z uchwałą warszawskich radnych do miejscowej Strefy Czystego Transportu nie mają prawa wjechać pojazdy:
● z silnikiem benzynowym oraz instalacją LPG, które są starsze niż 27 lat;
● niespełniające normy emisji spalin Euro 2 dla aut napędzanych benzyną;
● z silnikiem Diesla (również z instalacją LPG) wyprodukowane przed 2005 rokiem;
● niedostosowane do normy Euro 4 dla aut i jednośladów z silnikami Diesla.
Od przepisów obowiązują wyjątki. Na okres 3,5 roku, czyli do końca 2027 roku, z zakazu wjazdu do warszawskiej Strefy Czystego Transportu zwolnione są osoby zameldowane w stolicy, a tym samym rozliczające w niej podatki.
Bezterminowo z przestrzegania tego prawa zwolnieni są kierowcy mający co najmniej 70 lat ukończone przed 31 grudnia 2023 roku i osoby z niepełnosprawnościami z europejską kartą parkingową. Przedstawiciele obu grup nie muszą być mieszkańcami miasta.
Jak sfinansować auto spełniające wymogi strefy czystego transportu?
Podobne uchwały wkrótce zaczną obowiązywać w innych miastach. Do wprowadzenia stref czystego transportu przygotowują się m.in. Kraków i Wrocław. Dla wielu osób, w tym przedsiębiorców, przepisy będą sporym wyzwaniem. Właśnie dlatego już dziś warto zastanowić się nad usługą leasingu aut elektrycznych. Firmy leasingowe oferują również floty niskoemisyjnych aut spalinowych i hybrydowych.
Dzięki usłudze leasingu samochodu właściciele firm będą gotowi na nieuchronne zmiany. Tym samym unikną komplikacji związanych z potrzebą nagłej wymiany samochodów, gdy przepis o wprowadzeniu strefy czystego transportu zostanie uchwalony w ich gminach. Co więcej, taka forma sfinansowania floty aut zdejmuje z przedsiębiorcy konieczność zakupu pojazdów za gotówkę.
Przygotowanie firmy do zmian – konieczność i szansa
Strefy czystego transportu niedługo pojawią się w wielu polskich miastach. Przygotowanie się do tych zmian jest więc koniecznością. Daje to także szansę na to, aby skompletować nowocześniejszą flotę służbowych aut oraz pokazać swoją firmę jako organizację otwartą na technologiczny postęp i dbającą o środowisk.
Artykuł sponsorowany