PODZIEL SIĘ

Innowacyjna stylistyka, stosunkowo przestronna kabina oraz atrakcyjna cena, jak za auto typu SUV. To dobra, wpisująca się w modę oferta rodzinnego auta. Jednak nie wszystko japońskiemu producentowi się udało. Na co zwrócić uwagę przed zakupem używanego Nissana Qasqai’a?

Nissan Qashqai został zaprezentowany w 2006 roku. Dzięki udanej stylistyce wydaje się, jakby było na rynku krócej. Nazwa modelu pochodzi od plemienia nomadów nazywanych Kaskajami, żyjących na pustyniach Iranu. Nissan Qashqai odniósł natychmiastowy sukces. W ciągu ostatnich kilku lat ciężko byłoby znaleźć inny model, który zanotował tak szybki wzrost sprzedaży. Inne bestsellery, takie jak Golf czy Astra budowały swoją pozycję na rynku europejskim latami.

Qashqai już w pierwszym roku sprzedaży trafił do grona najpopularniejszych samochodów. W Europie Zachodniej zaczęto go sprzedawać w lutym 2007 roku, a w Polsce pojawił się miesiąc później. Fabryka w Sunderland w Wielkiej Brytanii dość szybko musiała rozpocząć pracę na trzy zmiany. Milionowy egzemplarz zjechał z taśm po 4,5 roku.

W 2009 roku auto przeszło face lifting, który odmłodził karoserię. Mimo tego egzemplarzom sprzed modernizacji nie można odmówić świeżości. Zmieniono przedni zderzak, maskę, grill, reflektory przednie oraz tylne. Do oświetlenia z tyłu zastosowano zgodnie z panującymi trendami technologię LED.

Nissan Qashqai przyczynił się do utrwalenia mody na auta terenowe. Auto powstało na bazie bardziej lubiącego bezdroża modelu X-Trail. Receptą na sukces okazało się podwyższone nadwozie oraz lekko terenowy wygląd, niepociągający za sobą właściwości jezdnych charakterystycznych dla typowo terenowych. Jednak Qashqai nie został pozbawiony kilku atrybutów znanych ze starszych braci. Znajdziesz w nim na przykład nielakierowane dolne części zderzaków, drzwi oraz duże koła. Niestety warto mieć świadomość, że duża część egzemplarzy na rynku wtórnym nie ma napędu na cztery koła.

Przestronność jak w kompakcie

Kupując Qashqai’a nie mamy co liczyć na ponadprzeciętną przestronność. Pod tym względem trzeba pamiętać, że jest to auto rozmiarów kompatku. Pojemność bagażnika to 410 litrów, co oznacza, że ustępuje pod tym względem Fordowi Focusowi mk3 w wersji kombi (482 litry), który był produkowany w tym samym okresie. Pod względem wielkości przestrzeni bagażowej Nissan jest podobny do Suzuki Grand Vitary, jednakże znacznie ustępuje w kategorii właściwości terenowych.

Przedział pasażerski również nie jest liderem przestronności, jednakże miejsca dla czteroosobowej rodziny powinno bez problemów wystarczyć. Przestrzeń na nogi jest wystarczająca, a fotele są wygodne. Plusem jest możliwość regulowania pochylnia oparcia tylnej kanapy. Jeżeli jednak liczysz na przestronność auta klasy średniej, to będziesz zawiedzony. Sytuację pod tym względem starano się poprawić w 2008 roku, gdy do sprzedaży weszła wydłużona wersja Qashqai +2. Dzięki temu bagażnik powiększył się o 40 litrów. Można było skorzystać również awaryjnie z dwóch dodatkowych foteli chowających się w podłodze. W tej wersji auto nie wygląda jednak już tak zgrabnie.

Poziom wyposażenia zależał od hojności pierwszego właściciela. Większość egzemplarzy na rynku ma 6 poduszek powietrznych, klimatyzację, ESP, aluminiowe koła oraz pełną elektrykę lusterek i szyb bocznych. Qashqai w najbogatszej wersji Tekna kosztował ponad 82 tysiące złotych w salonie.

SUV bez napędu na cztery koła

Wybierając wersję silnikową najpierw trzeba podjąć decyzję, czy chcemy mieć auto z napędem na cztery koła, czy nie. Działa on na zasadzie włączony/wyłączony, co oznacza, że gdy przednie koła stracą przyczepność, komputer uruchamia napęd na tylną oś. Jest to szczególnie przydane w zimowych warunkach. Tego typu napęd w Qashqai’u był w opcji i to tylko wraz z dwoma mocniejszymi silnikami. Dostępny był w parze z dwulitrowymi jednostkami: benzynową (140 KM) oraz dieslem (150 KM). Dla mniej wymagających są słabsze jednostki. Silnik benzynowy 1,6 litra ma 115 KM, natomiast dobrze znany z innych modeli diesel 1,5 dCi generuje 106 KM. Dwa ostatnie silniki są zdecydowanie za słabe do tego modelu. W 2010 roku oba przeszły modernizacje dostosowując je do nowych norm emisji spalin, na której zyskały parę koni mechanicznych. W 2011 roku pojawił się nowy diesel 1,6 litra o mocy 130 KM.

Nissan Qashqai – test NCAP bezpieczeństwo:

Nissan Qashqai nie notował większych usterek związanych z silnikami, które pochodzą od Renault. W dieslach problemy mogą wystąpić z filtrem DPF jeżeli auto jest zbyt rzadko użytkowane w trasie. Nie tyczy się to jednak silnika dwulitrowego, który nie ma filtra.

Nissan Qashqai – wady i typowe usterki

Brak problemów z silnikami nie oznacza, że auto jest wolne od wad. Wśród usterek znajdziemy samoczynnie odkręcające się przednie sworznie wahaczy od piast, a także szybko zużywające się drążki kierownicze.

Aby poradzić sobie z tymi usterkami Nissan organizował liczne akcje serwisowe. Ostatnią ogłoszono w tym roku, o której pisaliśmy tutaj. W sytuacji, gdy użytkownik samochodu obciąży koło kierownicze dużym naciskiem, może dojść do oddzielenia się koła kierowniczego od kolumny kierowniczej. Producent wzywał samochody do serwisów także w celu sprawdzenia sprężarki układu klimatyzacji, a w 2012 roku naprawiał wspomaganie kierownicy oraz przewody paliwowe. Qashqai nie ma większy problemów z elektryką. Awarią mogą ulegać jedynie podnośniki szyb przednich za których wymianę zapłacimy około 700 złotych.

W przypadku zawieszenie z tyłu często dochodzi do uszkodzenia tulei amortyzatorów. Warto sprawdzić, czy poprzedni właściciel je wymieniał. Jeżeli nie, to zapewne niedługo będzie trzeba to zrobić. W serwisie za parę będzie trzeba zapłacić około 1000 złotych. Wśród pozostałych usterek zawieszenia należy wymienić stuki związane ze zużyciem łączników stabilizatora.

Podsumowanie

Na rynku jest sporo samochodów kupiony w polskich salonach. Te z importu mają zazwyczaj o wiele wyższe przebiegi o czym nie zawsze informuje sprzedawca (korekta stanu licznika). Przed zakupem należy sprawdzić u autoryzowanego dilera w jakich akcjach serwisowych auto uczestniczyło. To ułatwi nam życie w przyszłości, gdyż większość poważnych usterek w modelu Qashqai zostało w taki sposób wyeliminowanych. Radzimy raczej wybór mocniejszych jednostek. Te o pojemności 2 litry nie będą sprawiały właścicielowi żadnych problemów. Ceny wahają się od 26 tysięcy za Qashqai’a z początku produkcji, do 65 tysięcy za ostatnie i najlepiej wyposażone egzemplarze 2012 i 2013 roku.

ZALETY:

  • atrakcyjna cena
  • dobre zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia i podwozia
  • atrakcyjna stylistyka

WADY:

  • awarie układu zawieszenia
  • awarie układu kierowniczego
  • mniejszy niż niektórych samochodach kompaktowych bagażnik

Nissan Qashqai – dane techniczne:

Produkcja w latach: 2007 – 2013
Silniki: benzynowe: 1.6 115KM 2007-2011 , 2.0 140KM 2007-2011, diesle: 1.5 dCi 106KM 2007-2011, 1.5 dCi 110KM od 2009, 1.5 dCi DPF 110KM od 2011, 1.6 dCi 130KM od 2011, 1.6 dCi DPF 130KM od 2011, 2.0 dCi 150KM 2007-2011, 2.0 dCi DPF 150KM od 2011
Rodzaje skrzyń biegów: 5 i 6-biegowa manualna, 6-biegowa automatyczna CVT
Rodzaje napędu: przedni, AWD
Długość: 4315 mm, wersja +2: 4536 mm
Szerokość: 1783 mm
Wysokość: 1606 mm, wersja +2: 1643 mm
Liczba miejsc: 5, 7
Rozstaw osi: 2631 mm, wersja +2: 2765 mm
Pojemność bagażnika: 410-1513 l, wersja +2: 130-450/500-550-1520 l
Pojemność zbiornika paliwa: 65 l
Masa własna: 1356 – 1685 kg

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.