Samochody

Jakie są rodzaje automatycznych skrzyń biegów?

Jakie są rodzaje automatycznych skrzyń biegów?

Automatyczne skrzynie biegów stały się powszechnym komponentem we współczesnych pojazdach, przynosząc kierowcom wygodę i komfort jazdy. W zależności od producenta i modelu samochodu, różne rodzaje automatycznych skrzyń biegów są oferowane konsumentom na rynku. W tym artykule dowiesz się więcej na temat podstawy tych skrzyń, zrozumiesz różnice między skrzynią automatyczną a manualną oraz zapoznasz się z dwoma popularnymi rodzajami automatycznych skrzyń biegów, takimi jak CVT i dwusprzęgłowe.

Podstawy automatycznych skrzyń biegów

Automatyczne skrzynie biegów to mechanizmy, które automatycznie zmieniają przełożenie w samochodzie podczas jazdy, eliminując potrzebę ręcznej zmiany biegów przez kierowcę. To rozwiązanie zostało zaprojektowane, aby dostosować prędkość obrotową silnika do prędkości pojazdu na drodze, co przekłada się na bardziej efektywne wykorzystanie paliwa i zwiększa komfort prowadzenia.

Automatyczne skrzynie biegów składają się z wielu elementów, w tym pompy olejowej, przekładni planetarnej, miski olejowej, sprzęgieł oraz czujników, które współpracują, aby zapewnić płynne i efektywne działanie. Istotą działania automatycznych skrzyń biegów jest hydrauliczny system przekazywania mocy z silnika na koła, który z reguły jest sterowany za pomocą elektroniki.

Różnice między skrzyniami automatycznymi a manualnymi

Pierwszym i najważniejszym punktem, który oddziela skrzynie automatyczne od manualnych, jest sposób, w jaki są obsługiwane. Główną zaletą skrzyni automatycznej jest wygoda – kierowca nie musi korzystać z sprzęgła ani zmieniać biegów ręcznie. W przypadku manualnych skrzyń biegów, wybór odpowiedniego biegu zależy od kierowcy, co daje większą kontrolę nad pojazdem, ale wymaga także większej uwagi i skomplikowanej koordynacji.

Głównym elementem manualnych skrzyń biegów jest tzw. wałek ślizgowy, który pozwala na ręczne sterowanie biegami. W skrzyniach automatycznych natomiast zamiast jednego wałka znajdziemy kilka zestawów przekładni planetarnych, które umożliwiają automatyczne sterowanie prędkością obrotową.

Automatyczne skrzynie biegów typu CVT

Ciągłe zmienne przekładnie (Continuously Variable Transmission – CVT) stanowią jedną z kluczowych technologii w dzisiejszych automatycznych skrzyniach biegów. CVT nie wykorzystuje tradycyjnych przekładni, zamiast tego używa pasków lub łańcuchów, które łączą dwie zmiennych wielkości szpulki. Pozwala to na nieprzerwane dostosowanie prędkości do warunków drogowych, co przekłada się na wyższą wydajność paliwową i płynniejszą jazdę.

Skrzynie CVT są powszechne w wielu nowych samochodach, szczególnie w modelach hybrydowych i elektrycznych, gdzie maksymalizacja efektywności paliwa jest priorytetem. Jednak podobnie jak wszystko, skrzynie CVT nie są wolne od wad. Są one generalnie mniej trwałe od tradycyjnych skrzyń biegów i mogą generować nieco inny dźwięk silnika, który niektórzy kierowcy mogą uznać za nieprzyjemny.

Automatyczne skrzynie biegów dwusprzęgłowe

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów są innym popularnym typem automatycznej skrzyni biegów. Używają one dwóch sprzęgieł – jedno dla parzystych, a drugie dla nieparzystych biegów. Kiedy jeden bieg jest zaangażowany, drugie sprzęgło „przygotowuje” następny bieg, co umożliwia szybką i płynną zmianę biegów.

Zaletą skrzyń dwusprzęgłowych jest ich zdolność do szybkich zmian biegów z minimalnym wpływem na prędkość. Są one powszechnie stosowane w samochodach sportowych i wysokiej klasy, gdzie szybkość i płynność jazdy są kluczowe.
Jednak, podobnie jak w przypadku skrzyń CVT, skrzynie dwusprzęgłowe mają swoje wady. Mogą one być droższe w obsłudze od standardowej skrzyni biegów i często wymagają regularnej wymiany płynów. Ponadto, niektóre kierowcy zgłaszają, że skrzynie dwusprzęgłowe mogą działać nieco niespójnie przy niskich prędkościach.

Wybór rodzaju automatycznej skrzyni biegów będzie zależał od Twoich indywidualnych preferencji i potrzeb. Zarówno skrzynie typu CVT, jak i dwusprzęgłowe mają swoje zalety i wady, więc ważne jest, aby dobrze zrozumieć, jak działają i jakie mają implikacje dla stylu jazdy i kosztów utrzymania pojazdu.

Sprawdź także:

Jak odkręcić filtr oleju bez klucza? Moto-poradnik!

Udostępnij

O autorze

Witaj na blogu motoday! Chcielibyśmy podzielić się z czytelnikami wiedzą z zakresu mechaniki, motoryzacji i samochodów. Nasz dział redakcyjny to wykwalifikowani mechanicy i fani motoryzacji, którzy z pasji piszą o swoich doświadczeniach i wiedzy odnośnie spraw motoryzacyjnych. Pozostań z nami na dłużej i poznaj tajniki mechaniki.