Samochody

Polskie auto sportowe, czyli Arrinera Hussaraya – co z projektem?

Polskie auto sportowe, czyli Arrinera Hussaraya – co z projektem?

W dzisiejszych czasach rynek motoryzacyjny w Polsce dynamicznie się rozwija, a polskie auto sportowe staje się coraz bardziej popularne. W artykule przyjrzymy projektowi samochodu Arrinera Hussarya. Co to za auto? Czy można je kupić?

Agenda:

  • Historia polskiego auta sportowego
  • Wyposażenie Arinerii Hussarya

Historia polskiego auta sportowego

Historia polskiego supersamochodu Arrinera Hussarya zaczyna się w 2008 roku, kiedy to firma Veno Automotive ogłosiła swoje plany dotyczące rozpoczęcia produkcji samochodu o nazwie Veno, inspirowanego wyglądem Lamborghini Reventón. Rok później producent poinformował o budowie pierwszego egzemplarza oraz planach dotyczących produkcji 10-12 pojazdów rocznie na specjalne zamówienie. Przedprodukcyjny egzemplarz został ukończony pod koniec 2009 roku w zakładzie tworzącym repliki zagranicznych supersamochodów w okolicach Wrocławia.

W maju 2011 roku firma Veno Automotive zmieniła swoją nazwę na Arrinera Automotive i zapowiedziała wprowadzenie samochodu na rynek w wersji produkcyjnej. Pierwsza jazda próbna prototypu odbyła się w maju 2011 roku, a producent zaprezentował symulację wyglądu wersji produkcyjnej samochodu na swoim oficjalnym blogu w sierpniu 2012 roku. Przedprodukcyjny model Arrinera Hussarya został zaprezentowany w kwietniu 2014 roku. Producent przewidywał również wersję elektryczną samochodu, ale te plany zostały zarzucone na późniejszym etapie prac projektowych. Podobnie, limitowana seria „Serie 33” z różnicami w stylistycznych elementach nadwozia i wnętrza została również anulowana.

W drugiej połowie sierpnia 2021 roku w polskich mediach pojawiły się doniesienia o zakończeniu prac konstrukcyjnych nad supersamochodem Arrinera z powodu braku środków finansowych na kontynuowanie projektu. Piotr Gniadek, prezes zarządu Arrinera S.A., w pierwszej połowie tego miesiąca napisał list do akcjonariuszy spółki, w którym informował ich o decyzji o rezygnacji z rozwoju supersamochodu Arrinera i sprzedaży aktywów związanych z projektem.

W raporcie kwartalnym za drugi kwartał roku 2019, który został opublikowany później niż planowano, Gniadek wspomniał, że w tamtym okresie Spółka zmagała się z brakiem środków finansowych na finansowanie projektu supersamochodu Arrinera, co prowadziło do kryzysu organizacyjnego. Mimo prób pozyskania niezbędnego finansowania, nie udało się to osiągnąć, co ostatecznie doprowadziło do decyzji o zakończeniu projektu i sprzedaży wszystkich posiadanych akcji Arrinera Technology S.A.

Projekt nie został zrealizowany, a żaden z dotychczas wyprodukowanych prototypów nie został sprzedany.

Polskie auto sportowe – wyposażenie

Standardowe wyposażenie pojazdu obejmowało różne elementy, takie jak radioodtwarzacz CD/MP3 z 4 głośnikami oraz zestaw głośnomówiący Bluetooth, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby, sportowe fotele, deskę rozdzielczą obszywaną skórą, centralny zamek z pilotem, światła do jazdy dziennej, światła mijania oraz światła drogowe wykonane w technologii LED, 3-ramienną sportową kierownicę, klimatyzację manualną, kamerę cofania, czujniki parkowania, skórzaną tapicerkę oraz złącze AUX.

Opcjonalnie pojazd mógł być wyposażony w różne pakiety, między innymi:

  • Pakiet Termowizja, który zawierał kamerę termowizyjną oraz podnoszony ekran LCD,
  • Pakiet Carbon wnętrze, który zawierał elementy wykonane z włókna węglowego, takie jak konsola środkowa, progi wewnętrzne, rączki w drzwiach, obudowa cyferblatów, kierownica oraz tylne oparcie foteli,
  • Pakiet Carbon, który zawierał elementy wykonane z włókna węglowego, takie jak lusterka, tylny dyfuzor oraz osłona silnika,
  • Pakiet Carbon premium, który zawierał elementy wykonane z włókna węglowego, takie jak pakiet standard oraz kompletna karoseria wykonana z włókna węglowego,
  • Pakiet Carbon mat, który zawierał wszystkie elementy wykonane z matowego włókna węglowego,
  • Pakiet Car audio premium, który zawierał system 6 głośników wraz ze wzmacniaczem oraz DVD z nawigacją,
  • Pakiet LED, który zawierał podświetlenie wnętrza kabiny pasażerskiej oraz drzwi za pomocą LED,
  • Pakiet Hamulce, który zawierał powiększone tarcze hamulcowe i zaciski,
  • Pakiet Tor, który zawierał czteropunktowe pasy, utwardzone zawieszenie, obniżony profil opon oraz fotele kubełkowe wykonane z włókna węglowego,
  • Pakiet Exclusive, który zawierał indywidualny kolor nadwozia, detale wnętrza, przeszycia na skórze oraz elementy z włókna węglowego w jednym z pięciu dostępnych wzorów, pokrywane odcieniem podobnym do koloru karoserii.

Polskie auto sportowe – podsumowanie

Przedprodukcyjny model Arrinera Hussarya został zaprezentowany w kwietniu 2014 roku. Jednakże, w drugiej połowie sierpnia 2021 roku pojawiły się doniesienia o zakończeniu prac konstrukcyjnych nad supersamochodem Arrinera z powodu braku środków finansowych na kontynuowanie projektu. Ostatecznie projekt nie został zrealizowany, a żaden z dotychczas wyprodukowanych prototypów nie został sprzedany.

Zobacz także:

Włoskie marki aut – elegancja, szybkość i prestiż na drogach

Udostępnij

O autorze

Witaj na blogu motoday! Chcielibyśmy podzielić się z czytelnikami wiedzą z zakresu mechaniki, motoryzacji i samochodów. Nasz dział redakcyjny to wykwalifikowani mechanicy i fani motoryzacji, którzy z pasji piszą o swoich doświadczeniach i wiedzy odnośnie spraw motoryzacyjnych. Pozostań z nami na dłużej i poznaj tajniki mechaniki.